Adda Sa'adah : August 2014

Wednesday, 27 August 2014

KESAN AIDS TERHADAP KANAK-KANAK

KESAN AIDS TERHADAP KANAK-KANAK
AIDS kini membawa ancaman yang lebih tinggi berbanding sebelumnya kepada kanak-kanak.
Di seluruh dunia, kanak-kanak di bawah umur 15 tahun mewakili 1 daripada 6 kematian yang berkaitan dengan AIDS dan 1 daripada 7 jangkitan-jangkitan HIV yang baru. Seorang kanak-kanak di bawah umur 15 meninggal dunia disebabkan oleh penyakit yang berkaitan dengan AIDS setiap minit setiap hari, seorang anak muda berumur di antara 15–24 tahun mendapat jangkitan HIV setiap 15 saat manakala 15 juta orang kanak-kanak di seluruh dunia telah menjadi anak yatim disebabkan oleh AIDS.
Di Malaysia, jangkitan-jangkitan HIV yang baru kini berganda dua kali setiap tiga tahun dengan purata 17 orang diuji HIV positif setiap hari. Daripada 74,000 orang yang telah dijangkiti di Malaysia, lebih kurang empat puluh peratus (40) daripada mereka adalah yang berumur kurang daripada 29 tahun. Jangkitan HIV daripada ibu kepada anak juga telah meningkat daripada 0.2% pada tahun 1991 kepada 1.2% pada tahun 2005




TEKANAN AIDS TERHADAP KANAK-KANAK
Tekanan psikososial 

Penyakit dan kematian kedua ibubapa telah menyebabkan tekanan psikososial yang dahsyat– yang menjadi lebih teruk disebabkan oleh stigma dan rasa malu yang berkait dengan HIV/AIDS.
Kesukaran Ekonomi
Dengan kedua ibubapa tidak dapat bekerja, dan simpanan yang ada terpaksa dihabiskan untuk penjagaan, kanak-kanak mungkin terpaksa mengambil-alih tanggungjawab orang dewasa seperti menjaga ahli keluarga yang sakit dan juga mencari sumber pendapatan untuk menampung keluarga.
Pendidikan dan Persekolahan

Tekanan untuk mencari pendapatan dan menjaga kedua ibubapa dan adik-beradik yang lain boleh membawa kepada kanak-kanak ini tidak dapat selalu menghadirkan diri ke sekolah atau terpaksa berhenti daripada sekolah. Tekanan untuk meninggalkan sekolah semakin menjadi sekiranya salah seorang atau kedua ibubapa meninggal dunia.


Kekurangan nutrisi dan Penyakit
Kanak-kanak, lebih-lebih lagi mereka yang yatim piatu mempunyai kebarangkalian yang lebih untuk mendapat kekurangan nutrisi atau jatuh sakit dan kurang mendapat penjagaan sekiranya mereka memerlukannya. Kemiskinan merupakan faktor penyebab utama, tetapi pembiaran dan diskriminasi oleh orang-orang dewasa di mana penjagaan kanak-kanak ini telah diberikan juga merupakan faktor-faktor utama yang lain. 
Kehilangan harta warisan
Kanak-kanak yatim piatu ini juga selalunya ditipu daripada harta warisan mereka. 
Ketakutan dan Pemisahan
Kanak-kanak yang telah dipisahkan mungkin dipaksa ke tempat-tempat yang tidak dikenali dan tidak selamat.
Meningkatnya Risiko terhadap jangkitan HIV
Miskin dan tanpa kedua ibubapa untuk mendidik dan melindungi mereka, kanak-kanak yatim piatu dan kanak-kanak yang HIV/AIDS telah memberi kesan kepada kehidupan mereka terpaksa menghadapi penderaan dan risiko, termasuklah kemungkinan jangkitan HIV. Ramai yang telah dipaksa untuk melakukan kerja yang merbahaya – termasuklah menggantikan duit dengan seks; makanan; perlindungan; dan juga tempat berlindung.



ADDA SA'ADAH
PENYELARAS UNIT PPDa
SK KG SELAMAT, KUNAK, SABAH
KESAN AIDS TERHADAP KANAK-KANAK
AIDS kini membawa ancaman yang lebih tinggi berbanding sebelumnya kepada kanak-kanak.
Di seluruh dunia, kanak-kanak di bawah umur 15 tahun mewakili 1 daripada 6 kematian yang berkaitan dengan AIDS dan 1 daripada 7 jangkitan-jangkitan HIV yang baru. Seorang kanak-kanak di bawah umur 15 meninggal dunia disebabkan oleh penyakit yang berkaitan dengan AIDS setiap minit setiap hari, seorang anak muda berumur di antara 15–24 tahun mendapat jangkitan HIV setiap 15 saat manakala 15 juta orang kanak-kanak di seluruh dunia telah menjadi anak yatim disebabkan oleh AIDS.
Di Malaysia, jangkitan-jangkitan HIV yang baru kini berganda dua kali setiap tiga tahun dengan purata 17 orang diuji HIV positif setiap hari. Daripada 74,000 orang yang telah dijangkiti di Malaysia, lebih kurang empat puluh peratus (40) daripada mereka adalah yang berumur kurang daripada 29 tahun. Jangkitan HIV daripada ibu kepada anak juga telah meningkat daripada 0.2% pada tahun 1991 kepada 1.2% pada tahun 2005




TEKANAN AIDS TERHADAP KANAK-KANAK
Tekanan psikososial 

Penyakit dan kematian kedua ibubapa telah menyebabkan tekanan psikososial yang dahsyat– yang menjadi lebih teruk disebabkan oleh stigma dan rasa malu yang berkait dengan HIV/AIDS.
Kesukaran Ekonomi
Dengan kedua ibubapa tidak dapat bekerja, dan simpanan yang ada terpaksa dihabiskan untuk penjagaan, kanak-kanak mungkin terpaksa mengambil-alih tanggungjawab orang dewasa seperti menjaga ahli keluarga yang sakit dan juga mencari sumber pendapatan untuk menampung keluarga.
Pendidikan dan Persekolahan

Tekanan untuk mencari pendapatan dan menjaga kedua ibubapa dan adik-beradik yang lain boleh membawa kepada kanak-kanak ini tidak dapat selalu menghadirkan diri ke sekolah atau terpaksa berhenti daripada sekolah. Tekanan untuk meninggalkan sekolah semakin menjadi sekiranya salah seorang atau kedua ibubapa meninggal dunia.


Kekurangan nutrisi dan Penyakit
Kanak-kanak, lebih-lebih lagi mereka yang yatim piatu mempunyai kebarangkalian yang lebih untuk mendapat kekurangan nutrisi atau jatuh sakit dan kurang mendapat penjagaan sekiranya mereka memerlukannya. Kemiskinan merupakan faktor penyebab utama, tetapi pembiaran dan diskriminasi oleh orang-orang dewasa di mana penjagaan kanak-kanak ini telah diberikan juga merupakan faktor-faktor utama yang lain. 
Kehilangan harta warisan
Kanak-kanak yatim piatu ini juga selalunya ditipu daripada harta warisan mereka. 
Ketakutan dan Pemisahan
Kanak-kanak yang telah dipisahkan mungkin dipaksa ke tempat-tempat yang tidak dikenali dan tidak selamat.
Meningkatnya Risiko terhadap jangkitan HIV
Miskin dan tanpa kedua ibubapa untuk mendidik dan melindungi mereka, kanak-kanak yatim piatu dan kanak-kanak yang HIV/AIDS telah memberi kesan kepada kehidupan mereka terpaksa menghadapi penderaan dan risiko, termasuklah kemungkinan jangkitan HIV. Ramai yang telah dipaksa untuk melakukan kerja yang merbahaya – termasuklah menggantikan duit dengan seks; makanan; perlindungan; dan juga tempat berlindung.



ADDA SA'ADAH
PENYELARAS UNIT PPDa
SK KG SELAMAT, KUNAK, SABAH

10 fakta tentang AIDS dan HIV

10 fakta-fakta asas tentang HIV dan AIDS

Adalah hak anda untuk mengetahui



1. AIDS disebabkan oleh HIV. AIDS disebabkan oleh HIV, iaitu virus “human immunodeficiency”, yang merosakkan sistem pertahanan badan. Mereka yang mempunyai AIDS akan menjadi lemah disebabkan oleh badan mereka telah hilang keupayaan untuk menentang semua jenis penyakit. Mereka akhirnya akan meninggal dunia. Tiada penawar bagi HIV.
2. Bermulanya AIDS boleh mengambil masa sehingga sepuluh tahun.
Bermulanya AIDS boleh mengambil masa sehingga sepuluh tahun daripada jangkitan pertama virus HIV. Oleh itu seseorang yang telah dijangkiti HIV mungkin akan kelihatan dan rasa sihat untuk beberapa tahun, tetapi dia masih boleh menjangkiti orang lain dengan virus tersebut. Ubat-ubatan yang terbaru boleh membantu seseorang itu kekal hidup dengan sihat untuk jangkamasa yang lebih lama, tetapi dia masih mempunyai HIV dan masih boleh menjangkiti orang lain.

3.  HIV dipindahkan melalui cecair badan yang telah dijangkiti HIV.
HIV dipindahkan melalui pertukaran mana-mana cecair badan yang telah dijangkiti oleh HIV. Jangkitan boleh berlaku pada mana-mana peringkat jangkitan/penyakit. Virus HIV boleh didapati pada cecair-cecair berikut: darah, air mani (dan cecair sebelum ejakulasi), cecair faraj, dan susu ibu.

4.  HIV selalunya dijangkiti melalui hubungan seks. 
HIV selalunya dijangkiti melalui seks dengan pasangan yang positif HIV. Ini disebabkan oleh cecair yang bercampur dan virus boleh bertukar, terutama sekali apabila terdapat luka pada tisu-tisu faraj, kecederaan atau jangkitan-jangkitan yang didapati melalui seks (STI). Budak perempuan adalah lebih terdedah kepada jangkitan HIV kerana selaput membran faraj mereka lebih nipis dan lebih senang untuk dijangkiti dibandingkan dengan wanita-wanita dewasa.

5.  Mereka yang mempunyai jangkitan-jangkitan yang didapati melalui seks (STI) mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat jangkitan HIV. 
Mereka yang mempunyai STI adalah berisiko tinggi untuk dijangkiti HIV dan menjangkiti orang lain. Mereka yang mempunyai STI patut mendapatkan rawatan secepat yang mungkin dan mengelakkan hubungan seks atau mengamalkan seks selamat (seks tanpa penembusan atau seks menggunakan kondom), dan memberitahu pasangan-pasangan mereka.

6.  Risiko terhadap jangkitan HIV melalui seks boleh dikurangkan. Risiko terhadap jangkitan HIV melalui seks boleh dikurangkan sekiranya mereka tidak melakukan seks, sekiranya pasangan mereka yang tidak dijangkiti hanya melakukan seks dengan satu sama lain sahaja dengan cara seks selamat – seks tanpa penembusan atau menggunakan kondom. Hanya ada satu cara sahaja untuk memastikan pencegahan HIV melalui seks ialah dengan tidak melakukan seks langsung.


7.  Mereka yang menyuntik diri sendiri dengan dadah mempunyai risiko yang tinggi dijangkiti dengan HIV. 
HIV juga boleh dijangkiti apabila kulit tercedera atau dicucuk menggunakan jarum yang tidak steril picagari, pisau lipat, pisau atau lain-lain alat. Mereka yang menyuntik diri sendiri dengan dadah atau melakukan seks dengan pengguna-pengguna dadah adalah berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan HIV. Lebih-lebih lagi, penggunaan dadah mengganggu pemikiran seseorang itu dan boleh membawa kepada kelakuan seksual yang berisiko, seperti tidak menggunakan kondom.

8.  Hubungi pegawai kesihatan atau pusat HIV/AIDS untuk mendapatkan kaunseling dan ujian. Sesiapa yang mensyaki yang mereka mungkin telah dijangkiti HIV patut menghubungi pegawai kesihatan atau pusat HIV/AIDS untuk mendapatkan kaunseling dan ujian secara sulit. Ia adalah hak anda. (Artikel 24 daripda Konvensyen Hak-hak Asasi Kanak-kanak).
9.  HIV tidak boleh dijangkiti melalui sentuhan. 
HIV tidak boleh dijangkiti melalui: pelukan, berjabat tangan; hubungan yang biasa setiap hari; menggunakan kolam renang, tempat duduk tandas; berkongsi kain alas katil, peralatan makanan, makanan; nyamuk dan lain-lain gigitan serangga; batuk, bersin.

10.  Semua orang berhak untuk mendapatkan belas kasihan dan sokongan. 
Mendiskriminasi terhadap mereka yang telah dijangkiti HIV atau sesiapa sahaja yang difikirkan mempunyai risiko untuk mendapat jangkitan telah melanggar hak-hak kemanusiaan dan juga membahayakan kesihatan umum. Semua orang yang dijangkiti dengan atau menghadapi kesan HIV dan AIDS berhak mendapatkan belas kasihan dan sokongan (Artikel 2 daripada Konvensyen Hak-hak Asasi Kanak-kanak).




kredit utk : http://www.unicef.org/malaysia/msl/5846.html

"DIHARAP SEBARAN INI DAPAT MEBMBANTU UNTUK MENINGKATKAN KESEDARAN ORANG RAMAI MENGENAI AIDS & HIV "


ADDA SA'ADAH
PENYELARAS UNIT PPDa 
SK KG SELAMAT, KUNAK SABAH


10 fakta-fakta asas tentang HIV dan AIDS

Adalah hak anda untuk mengetahui



1. AIDS disebabkan oleh HIV. AIDS disebabkan oleh HIV, iaitu virus “human immunodeficiency”, yang merosakkan sistem pertahanan badan. Mereka yang mempunyai AIDS akan menjadi lemah disebabkan oleh badan mereka telah hilang keupayaan untuk menentang semua jenis penyakit. Mereka akhirnya akan meninggal dunia. Tiada penawar bagi HIV.
2. Bermulanya AIDS boleh mengambil masa sehingga sepuluh tahun.
Bermulanya AIDS boleh mengambil masa sehingga sepuluh tahun daripada jangkitan pertama virus HIV. Oleh itu seseorang yang telah dijangkiti HIV mungkin akan kelihatan dan rasa sihat untuk beberapa tahun, tetapi dia masih boleh menjangkiti orang lain dengan virus tersebut. Ubat-ubatan yang terbaru boleh membantu seseorang itu kekal hidup dengan sihat untuk jangkamasa yang lebih lama, tetapi dia masih mempunyai HIV dan masih boleh menjangkiti orang lain.

3.  HIV dipindahkan melalui cecair badan yang telah dijangkiti HIV.
HIV dipindahkan melalui pertukaran mana-mana cecair badan yang telah dijangkiti oleh HIV. Jangkitan boleh berlaku pada mana-mana peringkat jangkitan/penyakit. Virus HIV boleh didapati pada cecair-cecair berikut: darah, air mani (dan cecair sebelum ejakulasi), cecair faraj, dan susu ibu.

4.  HIV selalunya dijangkiti melalui hubungan seks. 
HIV selalunya dijangkiti melalui seks dengan pasangan yang positif HIV. Ini disebabkan oleh cecair yang bercampur dan virus boleh bertukar, terutama sekali apabila terdapat luka pada tisu-tisu faraj, kecederaan atau jangkitan-jangkitan yang didapati melalui seks (STI). Budak perempuan adalah lebih terdedah kepada jangkitan HIV kerana selaput membran faraj mereka lebih nipis dan lebih senang untuk dijangkiti dibandingkan dengan wanita-wanita dewasa.

5.  Mereka yang mempunyai jangkitan-jangkitan yang didapati melalui seks (STI) mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat jangkitan HIV. 
Mereka yang mempunyai STI adalah berisiko tinggi untuk dijangkiti HIV dan menjangkiti orang lain. Mereka yang mempunyai STI patut mendapatkan rawatan secepat yang mungkin dan mengelakkan hubungan seks atau mengamalkan seks selamat (seks tanpa penembusan atau seks menggunakan kondom), dan memberitahu pasangan-pasangan mereka.

6.  Risiko terhadap jangkitan HIV melalui seks boleh dikurangkan. Risiko terhadap jangkitan HIV melalui seks boleh dikurangkan sekiranya mereka tidak melakukan seks, sekiranya pasangan mereka yang tidak dijangkiti hanya melakukan seks dengan satu sama lain sahaja dengan cara seks selamat – seks tanpa penembusan atau menggunakan kondom. Hanya ada satu cara sahaja untuk memastikan pencegahan HIV melalui seks ialah dengan tidak melakukan seks langsung.


7.  Mereka yang menyuntik diri sendiri dengan dadah mempunyai risiko yang tinggi dijangkiti dengan HIV. 
HIV juga boleh dijangkiti apabila kulit tercedera atau dicucuk menggunakan jarum yang tidak steril picagari, pisau lipat, pisau atau lain-lain alat. Mereka yang menyuntik diri sendiri dengan dadah atau melakukan seks dengan pengguna-pengguna dadah adalah berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan HIV. Lebih-lebih lagi, penggunaan dadah mengganggu pemikiran seseorang itu dan boleh membawa kepada kelakuan seksual yang berisiko, seperti tidak menggunakan kondom.

8.  Hubungi pegawai kesihatan atau pusat HIV/AIDS untuk mendapatkan kaunseling dan ujian. Sesiapa yang mensyaki yang mereka mungkin telah dijangkiti HIV patut menghubungi pegawai kesihatan atau pusat HIV/AIDS untuk mendapatkan kaunseling dan ujian secara sulit. Ia adalah hak anda. (Artikel 24 daripda Konvensyen Hak-hak Asasi Kanak-kanak).
9.  HIV tidak boleh dijangkiti melalui sentuhan. 
HIV tidak boleh dijangkiti melalui: pelukan, berjabat tangan; hubungan yang biasa setiap hari; menggunakan kolam renang, tempat duduk tandas; berkongsi kain alas katil, peralatan makanan, makanan; nyamuk dan lain-lain gigitan serangga; batuk, bersin.

10.  Semua orang berhak untuk mendapatkan belas kasihan dan sokongan. 
Mendiskriminasi terhadap mereka yang telah dijangkiti HIV atau sesiapa sahaja yang difikirkan mempunyai risiko untuk mendapat jangkitan telah melanggar hak-hak kemanusiaan dan juga membahayakan kesihatan umum. Semua orang yang dijangkiti dengan atau menghadapi kesan HIV dan AIDS berhak mendapatkan belas kasihan dan sokongan (Artikel 2 daripada Konvensyen Hak-hak Asasi Kanak-kanak).




kredit utk : http://www.unicef.org/malaysia/msl/5846.html

"DIHARAP SEBARAN INI DAPAT MEBMBANTU UNTUK MENINGKATKAN KESEDARAN ORANG RAMAI MENGENAI AIDS & HIV "


ADDA SA'ADAH
PENYELARAS UNIT PPDa 
SK KG SELAMAT, KUNAK SABAH


Tuesday, 26 August 2014

SAYANGI TULANG ANDA DENGAN OSTEMATRIX

Tahukah anda 1 BIJI OSTEMATRIX bersamaan dengan 1 GELAS SUSU TINGGI KALSIUM dan 80 BIJI BADAM???

Shaklee Ostematrix mengandungi KALSIUM+MAGNESIUM+VITAMIN D

APAKAH MANFAAT UTAMA OSTEMATRIX KEPADA BADAN KITA?
Menguatkan tulang dan dapat menghalang osteoporosis
Menguatkan kuku, kerangka, gigi dan sistem saraf
Mengurangkan kekejangan dan kebas-kebas
Melancarkan peredaran darah
Mengurangkan masalah haid (senggugut)
Menggalakkan tidur yang lebih lena (pesakit insomnia)



Feedback dari customer adda yang pernah ambil OSTEMATRIX ni dorang cakap lenguh-lenguh badan memang kurang & lena tidur malam. 

Hasil penemuan penyelidikan bersama Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Otago, New Zealand menunjukkan kebanyakan wanita di Malaysia mendapat kurang daripada 50% jumlah kalsium yang disarankan untuk kesihatan tulang. Pengambilan kalsium yang rendah merupakan antara faktor risiko utama yang menyumbang kepada berlakunya penyakit osteoporosis yang bermaksud ‘tulang poros’.

Pakar Runding Ortopedik dan Pakar Bedah Trauma, Dr. Chin Chee Howe berkata osteoporosis adalah sejenis penyakit yang ‘senyap’ dan serius. Kebanyakan wanita hanya mengetahui mereka menghidapinya selepas mengalami retak atau patah tulang. Kesihatan tulang manusia merosot secara berperingkat dan beransur-ansur dari umur 30-an. Namun, ianya belum terlambat untuk mula menjaga kesihatan tulang anda.

kredit untuk blogger UMI NAZRAH for sharing this info :)

HUBUNGI :
ADDA SA'ADAH
012-9489152

Tahukah anda 1 BIJI OSTEMATRIX bersamaan dengan 1 GELAS SUSU TINGGI KALSIUM dan 80 BIJI BADAM???

Shaklee Ostematrix mengandungi KALSIUM+MAGNESIUM+VITAMIN D

APAKAH MANFAAT UTAMA OSTEMATRIX KEPADA BADAN KITA?
Menguatkan tulang dan dapat menghalang osteoporosis
Menguatkan kuku, kerangka, gigi dan sistem saraf
Mengurangkan kekejangan dan kebas-kebas
Melancarkan peredaran darah
Mengurangkan masalah haid (senggugut)
Menggalakkan tidur yang lebih lena (pesakit insomnia)



Feedback dari customer adda yang pernah ambil OSTEMATRIX ni dorang cakap lenguh-lenguh badan memang kurang & lena tidur malam. 

Hasil penemuan penyelidikan bersama Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Otago, New Zealand menunjukkan kebanyakan wanita di Malaysia mendapat kurang daripada 50% jumlah kalsium yang disarankan untuk kesihatan tulang. Pengambilan kalsium yang rendah merupakan antara faktor risiko utama yang menyumbang kepada berlakunya penyakit osteoporosis yang bermaksud ‘tulang poros’.

Pakar Runding Ortopedik dan Pakar Bedah Trauma, Dr. Chin Chee Howe berkata osteoporosis adalah sejenis penyakit yang ‘senyap’ dan serius. Kebanyakan wanita hanya mengetahui mereka menghidapinya selepas mengalami retak atau patah tulang. Kesihatan tulang manusia merosot secara berperingkat dan beransur-ansur dari umur 30-an. Namun, ianya belum terlambat untuk mula menjaga kesihatan tulang anda.

kredit untuk blogger UMI NAZRAH for sharing this info :)

HUBUNGI :
ADDA SA'ADAH
012-9489152

BUAT MASKER DENGAN VITAMIN E

Assamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni adda nak share tentang cara buat masker dengan vitamin E Shaklee.

Selalu sangat kalau korang dengar mask yang ada kat pasaran kan. Malah macam2 jenama yang ada di pasaran. Korang pergi je kat Watson atau Guardian berlambak jenama mask yang ada kat pasaran tu. Tinggal pilih & sediakan duit jeee. hehe

Kalau korang pernah makan Vitamin E ni mesti korang tahu vitamin E Shaklee ni dalam bentuk kapsul dan dalam kapsul tu ada sedikit cecair. Haaa, cecair tula yang akan korang ambil untuk sapu kat muka korang untuk dapatkan kulit yang halus mulus gebu gebas tuuuuuuuu.



kat sini adda ajar bagitahu step by step buat masker tu okay ?

1. Gunting sikit kapsul tu
2. keluarkan isi dalam kapsul 
3. tempek kat muka hangpa semua naaaa..




kenapa perlu gunting sikit bukan cucuk dengan jarum? Sebab kalau korang cucuk dengan jarum, halus sangat lubangnya susah nak keluar sebab dalam tu macam ada biji2. Yelaa, kandungan dalam vitamin E kan GRAPE SEED EXTRACT.





TESTIMONI :




JIKA BERMINAT HUBUNGI :
ADDA SA'ADAH
012-9489152
Assamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni adda nak share tentang cara buat masker dengan vitamin E Shaklee.

Selalu sangat kalau korang dengar mask yang ada kat pasaran kan. Malah macam2 jenama yang ada di pasaran. Korang pergi je kat Watson atau Guardian berlambak jenama mask yang ada kat pasaran tu. Tinggal pilih & sediakan duit jeee. hehe

Kalau korang pernah makan Vitamin E ni mesti korang tahu vitamin E Shaklee ni dalam bentuk kapsul dan dalam kapsul tu ada sedikit cecair. Haaa, cecair tula yang akan korang ambil untuk sapu kat muka korang untuk dapatkan kulit yang halus mulus gebu gebas tuuuuuuuu.



kat sini adda ajar bagitahu step by step buat masker tu okay ?

1. Gunting sikit kapsul tu
2. keluarkan isi dalam kapsul 
3. tempek kat muka hangpa semua naaaa..




kenapa perlu gunting sikit bukan cucuk dengan jarum? Sebab kalau korang cucuk dengan jarum, halus sangat lubangnya susah nak keluar sebab dalam tu macam ada biji2. Yelaa, kandungan dalam vitamin E kan GRAPE SEED EXTRACT.





TESTIMONI :




JIKA BERMINAT HUBUNGI :
ADDA SA'ADAH
012-9489152

Thursday, 14 August 2014

RAWAT EYEBAG DENGAN VITAMIN E SHAKLEE

Asalamualaikum dan salam sejahtera.

Kali ini jari jemari agak rajin untuk menaip mengenai Vitamin E SHAKLEE. Kalau dalam kalangan student mata eyebag atau mata panda ni memang kebiasaaan nak2 dalam kalangn student yang tengah buat thesis. Mesti selalu tidur lewat, selalu berjaga malam cari bahan kan. Kata pensyarah masa belajar dulu, " Bukan pelajar namanya kalau tidur awal". Zasssss, kata-kata yang kena setepek kat den.


Jangan tak tahu, vitamin E Shaklee berupaya untuk mengurangkan masalah mata panda korang tu. adda dah try dan dah dapat hasilnya. Korang macam mana? Tak nak try ke. hihi




Khasiat VITAMIN E Shaklee :
- Meningkatkan kesuburan
- Merendahkan kadar kolestrol
- Membantu kawasan areola menjadi kecil dan puting menjadi cerah.
- Mencegah kanser
- Memudarkan parut screcth mark
- Meningkatkan sensual suami isteri
-mengandungi antidoksidan yang tinggi dan sangat bagus untuk kulit.
- Membantu wajah untuk lebih awet muda.





hubungi Adda Sa'ADAH
012-9489152
Asalamualaikum dan salam sejahtera.

Kali ini jari jemari agak rajin untuk menaip mengenai Vitamin E SHAKLEE. Kalau dalam kalangan student mata eyebag atau mata panda ni memang kebiasaaan nak2 dalam kalangn student yang tengah buat thesis. Mesti selalu tidur lewat, selalu berjaga malam cari bahan kan. Kata pensyarah masa belajar dulu, " Bukan pelajar namanya kalau tidur awal". Zasssss, kata-kata yang kena setepek kat den.


Jangan tak tahu, vitamin E Shaklee berupaya untuk mengurangkan masalah mata panda korang tu. adda dah try dan dah dapat hasilnya. Korang macam mana? Tak nak try ke. hihi




Khasiat VITAMIN E Shaklee :
- Meningkatkan kesuburan
- Merendahkan kadar kolestrol
- Membantu kawasan areola menjadi kecil dan puting menjadi cerah.
- Mencegah kanser
- Memudarkan parut screcth mark
- Meningkatkan sensual suami isteri
-mengandungi antidoksidan yang tinggi dan sangat bagus untuk kulit.
- Membantu wajah untuk lebih awet muda.





hubungi Adda Sa'ADAH
012-9489152

Wednesday, 13 August 2014

Period Pain ~ Pliss Go Away

Assamualaikum dan salam sejahtera,

Ya, sakit ketika datang bulan  memang sangat sakit dan menyeksakan. Ada orang yang sampai perlu ambil MC atau cuti rehat, bagi seorang pelajar pula ada yang skip kelas jika senggugut datang melanda. Adda dulu pun selalu skip kelas kalau senggugut datang.


Kalau adda yang senggugut teruk juga sebab adda muntah-muntah, tapi lepas muntah alhamdulilah okay. Ada jugak adda tengok pengalaman orang lain yang senggugut, mereka sakit kepala, ada juga yang sakit belakang, ada juga yang sakit kat perut, ada juga yang kejang kaki dan yang paling teruk ada yang pengsan taw. Haaaa, bahaya taw senggugut kalau korang tak rawat masalah ni.



Kat entry ni adda bagi juga cara mengatasi sengugut tanpa menggunakan ubat

CARA MENGATASI SENGGUGUT TANPA UBAT.
  • Cara lain adalah dengan mengubah cara hidup kepada gaya hidup sihatterutama daripada segi pemakanan.
  • Perbaiki diet : Jangan cuba untuk hilangkan berat badan secara drastik. Makan makanan yang mengandungi banyak protein dan tinggi kandungan seratnya. Makan banyak sayur-sayuran, kekacang, ikan salmon, ikan sardin dan parsli.
  • Kurangkan garam.
  • Variasikan pilihan minuman : Banyakkan minum jus buah-buahan. Ia lebih enak dan sihat berbanding aiskrim atau minuman berkarbonat. Elakkan teh, kopi dan minuman beralkohol beberapa hari sebelum period kamu.
  • Ambil Vitamin Tambahan. Ambil Vitamin B dan E. Kamu juga boleh menambah magnesium dan kalsium dalam diet kamu. Beritahu doktor kamu sebelum mengambil sebarang vitamin. Sesetengah vitamin boleh bertindak balas dengan ubat-ubatan kamu yang lain dan mengakibatkan kesan sampingan jika diambil berlebihan.
  • Bagaimana dengan lemak yang berkualiti? Ya! Banyakkan makan salmon dan tuna. Ia mengandungi lemak asid omega 3 yang tinggi dan boleh mengurangkan kesakitan dismenorea.
  • Kekal aktif. Kamu boleh meneruskan aktiviti harian dan kekal cergas semasa kamu didatangi period. Joging dan berjalan bersiar-siar juga membantu. Kamu boleh meluangkan masa sekurang-kurangnya sejam untuk bersenam. Bersenam telah terbukti dapat mengurangkan kesakitan dismenorea.
  • Berhenti merokok.
  • Tenangkan fikiran. Belajar untuk meditasi. Kamu juga boleh mendengar lagu atau meluangkan masa bersama keluarga dan rakan-rakan dengan menonton filem kelakar. Bergelak ketawa juga dapat menenangkan urat saraf.
  • Tuam perut. Dapatkan tuala dan rendam di dalam air suam. Perah tuala dan letakkan tuala di atas bahagian yang sakit. Lakukan sehingga kesakitan reda.
  • Tarik nafas dalam-dalam. Baring dan tenangkan diri kamu. Jika kamu pening, padam lampu di dalam bilik dan jauhi bunyi bising. Kesakitan akan berkurang selepas kamu mengambil pil penahan sakit.
 info : KOTEX Malaysia



Kalau adda yang sengugut, biasanya adda akan minum air panas dan elakkan minum minuman sejuk atau berais dan juga makanan pedas sebab nanti perut makin jadi sakit. Sapu minyak waktu period paling tak suka sebab minyak angin bau busuk.

Ni cadangan VITAMIN yang boleh korang consume semasa period
1. Ostematrix (Kalsium-Magnesium). Untuk memastikan kita mendapat kalsium yg secukupnya. Jika anda tak suka susu, tempe dan kekacang boleh lah mencuba Ostematrix ni.
5. GLA Complex. Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan. Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.



Credit untuk blog :
 http://www.celikvitamin.com/blog/7-tips-atasi-pms-senggugut-period-pain/


Perlukan konsultasi , hubungi adda

Adda Sa'adah 
012-9489152
Sedia membantu anda.


Assamualaikum dan salam sejahtera,

Ya, sakit ketika datang bulan  memang sangat sakit dan menyeksakan. Ada orang yang sampai perlu ambil MC atau cuti rehat, bagi seorang pelajar pula ada yang skip kelas jika senggugut datang melanda. Adda dulu pun selalu skip kelas kalau senggugut datang.


Kalau adda yang senggugut teruk juga sebab adda muntah-muntah, tapi lepas muntah alhamdulilah okay. Ada jugak adda tengok pengalaman orang lain yang senggugut, mereka sakit kepala, ada juga yang sakit belakang, ada juga yang sakit kat perut, ada juga yang kejang kaki dan yang paling teruk ada yang pengsan taw. Haaaa, bahaya taw senggugut kalau korang tak rawat masalah ni.



Kat entry ni adda bagi juga cara mengatasi sengugut tanpa menggunakan ubat

CARA MENGATASI SENGGUGUT TANPA UBAT.
  • Cara lain adalah dengan mengubah cara hidup kepada gaya hidup sihatterutama daripada segi pemakanan.
  • Perbaiki diet : Jangan cuba untuk hilangkan berat badan secara drastik. Makan makanan yang mengandungi banyak protein dan tinggi kandungan seratnya. Makan banyak sayur-sayuran, kekacang, ikan salmon, ikan sardin dan parsli.
  • Kurangkan garam.
  • Variasikan pilihan minuman : Banyakkan minum jus buah-buahan. Ia lebih enak dan sihat berbanding aiskrim atau minuman berkarbonat. Elakkan teh, kopi dan minuman beralkohol beberapa hari sebelum period kamu.
  • Ambil Vitamin Tambahan. Ambil Vitamin B dan E. Kamu juga boleh menambah magnesium dan kalsium dalam diet kamu. Beritahu doktor kamu sebelum mengambil sebarang vitamin. Sesetengah vitamin boleh bertindak balas dengan ubat-ubatan kamu yang lain dan mengakibatkan kesan sampingan jika diambil berlebihan.
  • Bagaimana dengan lemak yang berkualiti? Ya! Banyakkan makan salmon dan tuna. Ia mengandungi lemak asid omega 3 yang tinggi dan boleh mengurangkan kesakitan dismenorea.
  • Kekal aktif. Kamu boleh meneruskan aktiviti harian dan kekal cergas semasa kamu didatangi period. Joging dan berjalan bersiar-siar juga membantu. Kamu boleh meluangkan masa sekurang-kurangnya sejam untuk bersenam. Bersenam telah terbukti dapat mengurangkan kesakitan dismenorea.
  • Berhenti merokok.
  • Tenangkan fikiran. Belajar untuk meditasi. Kamu juga boleh mendengar lagu atau meluangkan masa bersama keluarga dan rakan-rakan dengan menonton filem kelakar. Bergelak ketawa juga dapat menenangkan urat saraf.
  • Tuam perut. Dapatkan tuala dan rendam di dalam air suam. Perah tuala dan letakkan tuala di atas bahagian yang sakit. Lakukan sehingga kesakitan reda.
  • Tarik nafas dalam-dalam. Baring dan tenangkan diri kamu. Jika kamu pening, padam lampu di dalam bilik dan jauhi bunyi bising. Kesakitan akan berkurang selepas kamu mengambil pil penahan sakit.
 info : KOTEX Malaysia



Kalau adda yang sengugut, biasanya adda akan minum air panas dan elakkan minum minuman sejuk atau berais dan juga makanan pedas sebab nanti perut makin jadi sakit. Sapu minyak waktu period paling tak suka sebab minyak angin bau busuk.

Ni cadangan VITAMIN yang boleh korang consume semasa period
1. Ostematrix (Kalsium-Magnesium). Untuk memastikan kita mendapat kalsium yg secukupnya. Jika anda tak suka susu, tempe dan kekacang boleh lah mencuba Ostematrix ni.
5. GLA Complex. Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan. Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.



Credit untuk blog :
 http://www.celikvitamin.com/blog/7-tips-atasi-pms-senggugut-period-pain/


Perlukan konsultasi , hubungi adda

Adda Sa'adah 
012-9489152
Sedia membantu anda.


Saturday, 9 August 2014

RAWAT MASALAH KESUBURAN DAN KULIT WAJAH KUSAM DENGAN GLA SHAKLEE

ASSAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA, entry kali ini adalah berkaitan dengan GLA Shaklee. Yang biasa korang dengar EVENING PRIMROSE OIL kan? Jadi GLA & EPO lebih kurang sama jugak cuam GLA lagi POWER.

Dulu masa zaman belajar pernah jugak consume EPO tapi macam tak ngam kot EPO dengan badan.

Dengar cerita ramai yang consume GLA kulit makin glowing. BETUL KE?



KEBAIKKAN GLA SHAKLEE :
· Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid.
· Meningkatkan kesuburan.
· Melegakan PMS (Pre-Menstuatation Syndrome)
· Membantu dalam menangani menopause.
· Menguatkan kuku & rambut.
· Menjadikan kulit lebih sihat & berseri-seri.
· Membantu menangani ekzema.
· Melegakan symptom akibat Rhematoid Artritis.
· Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri.
· Menguatkn immuniti badan.
· Mempelahankn process penuaan.
· Mengurangkn “blood clot” yang menyebabkan serangan jantung.
· Mengawal kencing manis
· Mengawal kolesterol.
· Bagus untuk saraf.


Rasanya ramai ingat yang GLA ini hanya untuk perempuan je kan. Sebenarnya GLA boleh diambil oleh wanita & lelaki kerana ia dapat membantu mereka yang mempunyai masalah jerawat, mereka yang mempunyai masalah menstrual, monopause sindrom, darah tinggi dan kencing manis. Customer adda sendiri pernah bagi feedback BERAT BADAN TURUN lepas consume GLA+LECITHIN+ESP

kelebihan GLA ialah mempunyai vitamin E asli. GLA mampu merawat masalah 
kulit kepala berkerak, berkuping, bersisik
kulit kepala berkerak, berkuping, bersisik.

Caranya ialah menyucuk softgel GLA dengan jarum dan menyapu minyaknya ke kulit bayi.

TESTIMONI :





 RAWAT JERAWAT DAN MASALAH KULIT DENGAN GLA :

Berikut adda sertakan TIPS yang disediakan oleh DR HASSEENAH - Pakar Kulit.

Tips daripada Dr Hasseenah Pakar Kulit. Tak Nak cuba ke?? :)

TESTIMONI :

Anak pun jelous dengan kulit mak taw! Tapi memang kulit maknya nampak lagi muda. Dah amal makan dari muda uolsss. Mana tak tegang!





Pertanyaan/cara mendapatkan produk hubungi :

Adda Sa'adah
012-9489152

ASSAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA, entry kali ini adalah berkaitan dengan GLA Shaklee. Yang biasa korang dengar EVENING PRIMROSE OIL kan? Jadi GLA & EPO lebih kurang sama jugak cuam GLA lagi POWER.

Dulu masa zaman belajar pernah jugak consume EPO tapi macam tak ngam kot EPO dengan badan.

Dengar cerita ramai yang consume GLA kulit makin glowing. BETUL KE?



KEBAIKKAN GLA SHAKLEE :
· Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid.
· Meningkatkan kesuburan.
· Melegakan PMS (Pre-Menstuatation Syndrome)
· Membantu dalam menangani menopause.
· Menguatkan kuku & rambut.
· Menjadikan kulit lebih sihat & berseri-seri.
· Membantu menangani ekzema.
· Melegakan symptom akibat Rhematoid Artritis.
· Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri.
· Menguatkn immuniti badan.
· Mempelahankn process penuaan.
· Mengurangkn “blood clot” yang menyebabkan serangan jantung.
· Mengawal kencing manis
· Mengawal kolesterol.
· Bagus untuk saraf.


Rasanya ramai ingat yang GLA ini hanya untuk perempuan je kan. Sebenarnya GLA boleh diambil oleh wanita & lelaki kerana ia dapat membantu mereka yang mempunyai masalah jerawat, mereka yang mempunyai masalah menstrual, monopause sindrom, darah tinggi dan kencing manis. Customer adda sendiri pernah bagi feedback BERAT BADAN TURUN lepas consume GLA+LECITHIN+ESP

kelebihan GLA ialah mempunyai vitamin E asli. GLA mampu merawat masalah 
kulit kepala berkerak, berkuping, bersisik
kulit kepala berkerak, berkuping, bersisik.

Caranya ialah menyucuk softgel GLA dengan jarum dan menyapu minyaknya ke kulit bayi.

TESTIMONI :





 RAWAT JERAWAT DAN MASALAH KULIT DENGAN GLA :

Berikut adda sertakan TIPS yang disediakan oleh DR HASSEENAH - Pakar Kulit.

Tips daripada Dr Hasseenah Pakar Kulit. Tak Nak cuba ke?? :)

TESTIMONI :

Anak pun jelous dengan kulit mak taw! Tapi memang kulit maknya nampak lagi muda. Dah amal makan dari muda uolsss. Mana tak tegang!





Pertanyaan/cara mendapatkan produk hubungi :

Adda Sa'adah
012-9489152

KEBAIKAN VITAMIN E SHAKLEE

Assalamualaikum & Salam Sejahtera, hari ni nak share kebaikan VITAMIN E Shaklee.

Vitamin E telah diimpoved dengan kandungan Grape Seed Extract. Yang mana kebaikan grape seed extract adalah  20 kali lebih berkuasa daripada vitamin E, dan 50 kali lebih hebat daripada vitamin C. Ia juga merupakan antioksidan yg sangat bagus. Vitamin E juga dikenali sebagai VITAMIN CINTA kerana ia mampu membantu meningkatkan kesuburan & keintiman khususnya bagi lelaki.



Antara kebaikan Vitamin E Shaklee adalah:

» Mengurangkan radang (inflammatory)
» Menyingkirkan radikal bebas (radikal bebas dalam badan menjadi penggangu tahap kesihatan dan mengakibatkan jerawat).
» Membantu kesihatan otak, kulit dan mata.
» Membantu pengedaran mikro dan kardiovaskular.
» Mencegah masalah kelenjar prostat.
» Melambatkan proses penuaan.
» Mengurangkan kedutan dan meningkatkan keanjalan kulit.
» Mencegah kesan negatif yg disebabkan oleh sinar ultraviolet.
» Membantu fungsi sistem saraf otak.
» Meningkatkan daya pertahanan badan.




Hubungi :

Adda Sa'adah
012-9489152


Assalamualaikum & Salam Sejahtera, hari ni nak share kebaikan VITAMIN E Shaklee.

Vitamin E telah diimpoved dengan kandungan Grape Seed Extract. Yang mana kebaikan grape seed extract adalah  20 kali lebih berkuasa daripada vitamin E, dan 50 kali lebih hebat daripada vitamin C. Ia juga merupakan antioksidan yg sangat bagus. Vitamin E juga dikenali sebagai VITAMIN CINTA kerana ia mampu membantu meningkatkan kesuburan & keintiman khususnya bagi lelaki.



Antara kebaikan Vitamin E Shaklee adalah:

» Mengurangkan radang (inflammatory)
» Menyingkirkan radikal bebas (radikal bebas dalam badan menjadi penggangu tahap kesihatan dan mengakibatkan jerawat).
» Membantu kesihatan otak, kulit dan mata.
» Membantu pengedaran mikro dan kardiovaskular.
» Mencegah masalah kelenjar prostat.
» Melambatkan proses penuaan.
» Mengurangkan kedutan dan meningkatkan keanjalan kulit.
» Mencegah kesan negatif yg disebabkan oleh sinar ultraviolet.
» Membantu fungsi sistem saraf otak.
» Meningkatkan daya pertahanan badan.




Hubungi :

Adda Sa'adah
012-9489152


MANFAAT UTAMA VITAMAN E SHAKLEE

As salam & salam sejahtera.

Pelbagai produk yang ada di pasaran namun vitamin E Shaklee ini sangat berbeza berbanding produk lain yang ada di pasaran.Apa yang membezakan vitamin E Shaklee ini sehingga ianya begitu   berbeza berbanding produk lain.


Ya, 1 biji softgel vitamin E Shaklee bersamaan 400iu. Pengambilan 800iu sehari untuk jantung yang sihat, melindungi sel darah merah untuk mengelakkan pengasidan lipid, miningkatkan kolestrol HDL, mengurangkan tekanan darah, menghalang plalelet darah melekat ke arteri, menghalang anemia dan penyakit jantung.

Kajian pada tahun 1924 menunujukkan vitamin E Shaklee mampu memulihkan kemampuan reproduktif. Pengambilan vitamin E dengan kadar 600IU - 800IU mampu meningkatkan kiraan sperma - Kalau korang nak tahu 800IU bersamaan dengan berapa biji sehari boleh whatsapp adda. Kalau korang yang lelaki ada masalah kurang sperma, apa kata cuba telan VITAMIN E SHAKLEE ni. Mana tahu bilangan spema korang bertambah dan memudahkan anda untuk dapat anak! InsyaAllah.

PERBEZAAN VITAMIN E SHAKLEE :

>>>> DIPERBUAT DARIPADA SOYA ORGANIK DAN MINYAK BIJI GANDUM, yang mana kandungannya sangat tinggi VITAMIN E. 
>>>> VITAMIN E paling lengkap dipasaran kerana dilengkapi dengan D-ALPHA TOCOPHERIL, D-ALPHA TOCOPHOROL yang aktif secara semulajadi, dan digabungkan dengan 8 jenis vitamin E ( ALPHA, GAMA, BETA, DELTA )
>>>> Mengandungi 10mg SELENIUM. ( Jika anda mengambil VITAMIN E, anda perlu ambil bersama SELENIUM tetapi VITAMIN E Shaklee telah lengkap dengan SELENIUM )



MANFAAT UTAMA :

1. MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRODUKTIF
2. ANTI PENUAAN
3. ANTI-OKSIDAN YANG TINGGI
4. MEMPERBAIKI ARTRITIS
5. MENGHALANG PARUT





CARA HUBUNGI :

ADDA SA'ADAH
012-9489152

As salam & salam sejahtera.

Pelbagai produk yang ada di pasaran namun vitamin E Shaklee ini sangat berbeza berbanding produk lain yang ada di pasaran.Apa yang membezakan vitamin E Shaklee ini sehingga ianya begitu   berbeza berbanding produk lain.


Ya, 1 biji softgel vitamin E Shaklee bersamaan 400iu. Pengambilan 800iu sehari untuk jantung yang sihat, melindungi sel darah merah untuk mengelakkan pengasidan lipid, miningkatkan kolestrol HDL, mengurangkan tekanan darah, menghalang plalelet darah melekat ke arteri, menghalang anemia dan penyakit jantung.

Kajian pada tahun 1924 menunujukkan vitamin E Shaklee mampu memulihkan kemampuan reproduktif. Pengambilan vitamin E dengan kadar 600IU - 800IU mampu meningkatkan kiraan sperma - Kalau korang nak tahu 800IU bersamaan dengan berapa biji sehari boleh whatsapp adda. Kalau korang yang lelaki ada masalah kurang sperma, apa kata cuba telan VITAMIN E SHAKLEE ni. Mana tahu bilangan spema korang bertambah dan memudahkan anda untuk dapat anak! InsyaAllah.

PERBEZAAN VITAMIN E SHAKLEE :

>>>> DIPERBUAT DARIPADA SOYA ORGANIK DAN MINYAK BIJI GANDUM, yang mana kandungannya sangat tinggi VITAMIN E. 
>>>> VITAMIN E paling lengkap dipasaran kerana dilengkapi dengan D-ALPHA TOCOPHERIL, D-ALPHA TOCOPHOROL yang aktif secara semulajadi, dan digabungkan dengan 8 jenis vitamin E ( ALPHA, GAMA, BETA, DELTA )
>>>> Mengandungi 10mg SELENIUM. ( Jika anda mengambil VITAMIN E, anda perlu ambil bersama SELENIUM tetapi VITAMIN E Shaklee telah lengkap dengan SELENIUM )



MANFAAT UTAMA :

1. MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRODUKTIF
2. ANTI PENUAAN
3. ANTI-OKSIDAN YANG TINGGI
4. MEMPERBAIKI ARTRITIS
5. MENGHALANG PARUT





CARA HUBUNGI :

ADDA SA'ADAH
012-9489152

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...